W dniu 25 marca 2017 roku odbyło się Walne Zgromadzenie Przedstawicieli Członków Spółdzielni Mleczarskiej MLEKOVITA, na którym Prezes Zarządu Dariusz Sapiński przedstawił sprawozdanie z działalności firmy wraz z wynikami roku 2016.
- Jestem bardzo zadowolony z podsumowania ubiegłego roku, ponieważ pokazują, że 2016 rok był kolejnym, w którym MLEKOVITA może pochwalić się dobrą kondycją. Ponadto zakończyliśmy rok z rekordowymi przychodami, które po raz pierwszy przekroczyły 4 mld złotych – mówi Prezes Zarządu Grupy MLEKOVITA Dariusz Sapiński. – Osiągnęliśmy sukces w postaci stałego rozwoju firmy i wzrostu wartości marki MLEKOVITA, która jest obecnie najcenniejszą marką produkcyjnego sektora polskiej gospodarki. Wprowadzamy kolejne nowe produkty, z których wiele od momentu pojawienia się na rynku zyskało uznanie konsumentów i zdobyło nagrody na krajowych i międzynarodowych targach i konkursach. Zrealizowaliśmy kolejne ważne inwestycje, rozbudowując i modernizując infrastrukturę wewnętrzną, a już w tym roku otworzymy kolejną: Fabrykę Proszków Mlecznych, inwestycję kluczową i największą w historii firmy z dotychczas zrealizowanych, w wyniku której MLEKOVITA będzie nie tylko największym producentem proszków mlecznych w Polsce, ale i w Europie Środkowo-Wschodniej.
MLEKOVITA jako jedyna grupa mleczarska w Polsce i jeden z niewielu przetwórców mleczarskich w Europie przygotowana jest na dobowy przerób surowca przekraczający 6,5 mln litrów (w związku z budową Fabryki Proszków Mlecznych, której ukończenie zaplanowane zostało na czerwiec 2017 r., przewidywane jest zwiększenie produkcji o ok. 3 mln L dziennie).
W 2016 roku zainwestowano rekordową kwotę blisko 170 mln złotych. Inwestycje były związane m.in.:
- ze zwiększeniem zdolności produkcyjnych,
- z większą innowacyjnością firmy,
- z uzyskaniem lepszego bezpieczeństwa w zakresie dostarczanych czynników i energii,
- z utrzymaniem wysokich standardów i poprawą warunków pracy pracowników MLEKOVITY,
- z rozwojem dystrybucji i dostępności produktów MLEKOVITY,
- z ciągłą dbałością o środowisko naturalne.
Główne zadania inwestycyjne realizowane w 2016 roku to:
- w centrali Grupy MLEKOVITA w Wysokiem Mazowieckiem:
trwająca budowa Fabryki Proszków Mlecznych,
linia do konfekcjonowania serów w plastry i pakowania w opakowania dwupaki,
rozbudowa budynku masłowni i linia do pakowania masła w kostki,
paletyzator produktów w dziale wyroby świeże,
linie do produkcji i pakowania serów dojrzewających i serów topionych,
linia do produkcji serów parzonych string cheese – paluszki serowe i ser mozzarella,
zakończenie budowy i oddanie do użytku hurtowni nabiałowej,
tunel chłodniczy dla wyrobów fermentowanych,
modernizacja i rozbudowa oczyszczalni ścieków,
rozbudowa instalacji do produkcji i pakowania mleka UHT i o przedłużonej trwałości,
zakup zakładu produkcyjnego w Łaszczowie z pełną infrastrukturą i liniami produkcyjnymi,
zakup sprzętu komputerowego i systemu monitoringu cyfrowego,
zakup wyposażenia do sklepów MLEKOVITKA i hurtowni,
rozbudowa magazynów produktów na terenie całego kraju,
- w oddziałach Grupy MLEKOVITA:
w Zakładzie w Kościanie: budowa magazynu hurtowni, stacja transformatorowa, kocioł parowy, tank aseptyczny do linii UHT, automat do klejenia tacek,
w Zakładzie w Lubawie: budowa kotłowni gazowej, zakup tankosilosów, wymiennik ciepła,
w Zakładzie w Baranowie: zestaw pasteryzująco wirujący, modernizacja oczyszczalni ścieków, pakowarka próżniowa, obkurczarka, hala namiotowa,
w Zakładzie w Trzebownisku: modernizacja twarożkarni ze zwiększeniem zdolności produkcyjnych, montaż rozdzielni elektrycznej, rozpoczęcie budowy nowej kotłowni i nowej oczyszczalni ścieków,
w Zakładzie w Białej Podlaskiej: budowa hurtowni, wykrywacz metalu do linii serów,
w Zakładzie w Zakopanem: zbiorniki magazynowe mleka, detektor metali do linii serów, wózki wędzarnicze, prasowalnica, stacja mycia i modernizacja aparatowni.
Konsekwentna realizacja założonych działań pozwoliła na zwiększenie mocy wydajnościowych MLEKOVITY o 20% i zwiększenie zdolności produkcyjnych, czym potwierdziła pozycję lidera w branży.
Inwestycje podyktowane były uwarunkowaniami rynkowymi związanymi z dużą dostępnością i dynamiką skupu surowca – w porównaniu do 2015 roku dynamika skupu i zakupu surowca wzrosła o blisko 10%.
Ogrom pracy wkładanej w rozwój bazy produktowej znakomicie ilustruje liczba nowych produktów oferowanych każdego roku konsumentom przez MLEKOVITĘ. Po rekordowym w liczbie nowych produktów roku 2015 (116 nowych produktów w 14 kategoriach), w 2016 r. na rynek wprowadzono kolejne 31 produktów w 8 kategoriach:
sery:
- ser Sokół w plastrach 500 g,
- ser Sokół mierzwiony w plastrach 150 g,
- sery w dwupaku 2 x 250 g: Sokół i Edamski, Gouda i Tylżycki, Gouda bez laktozy i Sokół bez laktozy,
- sery w plastrach 100 g: Gouda i Mazdamer,
- ser Liliput 350 g,
- ser sałatkowy typu greckiego Salatos 120 g i 1,6 kg;
serki:
- serek Wiejski Polski bez laktozy 180 g;
sery pleśniowe:
sery topione:
- ser topiony twarogowy Deliser klasyczny 136 g (8 szt. x 17 g),
- ser topiony Gouda 136 g (8 szt. x 17 g),
- ser topiony Camembert 100 g,
- sery topione w plastrach (w osobno pakowanych plasterkach) 130 g: tost, z szynką;
twarogi:
- twaróg półtłusty klinek bez laktozy 230 g,
- twaróg śmietankowy ok. 300 g;
produkty fermentowane:
- napój typu tureckiego Ayran 250 ml,
- jogurt Polski waniliowy w kubku 350 g,
- jogurty HOHO z drażami kakaowymi 110 g (100 g jogurtu + 10 g draży): naturalny, wanilia (z pokruszoną laską wanilii), truskawka, owoce leśne oraz brzoskwinia z marakują;
mleko i produkty mleczne:
- mleko Wydojone bez laktozy o zawartości tłuszczu 1,5% i 3,2% w pojemności 1 L i 500 ml;
masła i tłuszcze:
- masło klarowane w kostce 200 g,
- olej kokosowy 500 ml.
Plany na kolejny rok obejmują dalszy, konsekwentny rozwój firmy i marki MLEKOVITA.